![]() De tijd waarin we leven heeft zoveel te bieden. Toegang tot kennis gaat sneller en is meer dan dan ooit binnen bereik. Wat ik mis echter is de diversiteit van deelnemers in de discussie over de toekomst van onderwijs. Met name het gemis van de stem van de 'ervaringsdeskundige' de uitvallers, late- en zij instromers, degenen die een (on)bewuste keuze maakten om niet het geijkte pad te kiezen. Die wel degelijk van leren houden en werk doen waarvan ze energie krijgen. Ik ben geboren in de jaren '70, alleen al daarom zou ik zeggen ervaringsdeskundige. Alhoewel deze blog enige tijd zat te broeden in de draft, is 12/12/12 een mooi moment om mijn Ambitie verder kracht te geven; dat ik mijn 'alternatieve' verhaal over leren en werken meer mag gaan verspreiden. ![]() Drop out epidemic Datgene wat ik voorbij zie komen aan seminars, congressen en internet discussies zijn vol met mensen die veelal het geijkte leerpad van PO naar een afgeronde HBO/WO hebben gelopen. Hier en daar vind je een relatief jonge uitvaller maar weinig anderen die "al wat verder zijn". En dat is op zich logisch immers krijgen zij ervoor betaald en nu de toekomst erg onduidelijk is (voor zover die ooit duidelijk was) zo is de nood tot verandering. Een natuurlijke reactie is vaak om dan de deuren te sluiten voor andere geluiden. Dat begrijp ik, echter hebben we zo veel gemeen, althans dat denk ik. Net als in al die andere sectoren die 'moesten' veranderen zoals de Zorg en de Kunsten. Het is eigen aan sectoren die dermate diep gesubsidieerd zijn en daardoor te maken hebben met gezag van bovenaf waaraan je je wel moet confirmeren Maar ik deel graag mijn kennis, ervaring en mening; het gezag bevind zich onderop! In mijn ogen is het gezag degene die bepaald naar welke onderwijs instelling ze gaan. Eerst de ouders, daarna samen met het kind en later bepaald het grote kind alleen. Voor wat betreft het onderwijs heb ik grote twijfels of er transparant en objectief antwoordt gegeven kan worden op de hausse aan ouders die waarschijnlijk straks meekomen en terecht zullen vragen “leg mij eens uit waarom ik zoveel geld moet lenen zodat mijn kind hier kan studeren?” Als voormalig bestuurder en directielid van particulier onderwijs (kunst- en ambacht) heb ik dat zelf meegemaakt en zie ik dat dat ook hier kan gaan gebeuren. EEN SCENARIO Stel je eens voor dat 15 ouders elkaar op een opendag ontmoeten en aldaar zeggen...als wij nou dat geld van het sociale leenstelsel reserveren voor 2 jaar. Rekensom: Uitgaande van de E.15k per kind huidige studieschuld + een geschatte 13k erbij (sociaal stelsel) =. 28K per kind x 15 = E.420.000 budget. De leerkrachten benaderen we zelf. In de tussentijd gaan de kids partime aan het werk om ervaring op te doen(als in het echte leven). Bij s2m hebben ze een gratis werkplek om huiswerk te maken, free lunch en netwerk, via vrijwilligers werk gaan 2 weken per jaar elders op de planeet een MVO project doen en via linkedin en andere netwerken zorgen we voor echte 'opdrachten'. En in dit ambiteuze ouders netwerk zijn vast wel wat inspirerende gastdocenten te vinden. Dit kan wellicht moeilijk bij medische studies en nog best wat andere maar er blijven nog genoeg studies over waar dat wel kan. Het klinkt zo makkelijk en op papier lijkt dat ook zo. Ik heb het zelf meegemaakt met leerlingen op een particuliere school die dachten om hun eigen onderwijs zelf te kunnen organiseren. Echter en dat weet iedere (particuliere) onderwijsinstelling dat het kei- en keihard werken is. Als je hart op de juiste plek zit dan is onderwijs een soort van roeping en ga je ver om de leerking te kunnen laten groeien. Dus ouders...denk er niet te licht over svp. In mijn optiek ligt er een grote opgave bij de 'Leerkracht' immers wie herinner jij je nog vanuit je onderwijs verleden? En waarom koos Leonardo da Vinci zijn eigen leermeesters uit? Ik weet niet beter dan dat ik sinds ik school de rug toekeerde ik pas echt leergierig werd en daardoor mijn eigen leermeesters benaderde al dan niet via de digital highway. Ik kan me geen enthousiaster leerkracht voorstellen dan degene die leergierige mensen voor zich heeft...a true win win win. Dus hoe zit het nou met ervaringsdeskundige? Ervaringsdeskundige in het onderwijs levert 2650 resultaten op terwijl Ervaringsdekundige in de zorg 105.000 resulaten oplevert. Zelf heb welliswaar mijn HAVO in 7 jaar gehaald en als volleert goodie 2 shoes in de jaren '90 een paar maanden ingeschreven gestaan in Maastricht voor de studie Tolk-Vertaler alvorens ik naar Disneyland Parijs vertrok om de taal en cultuur in het land zelf te leren. En hoe zit het met degene die datzelfde hebben gedaan bij andere studies als WO en MBO? Welke alternatieven kunnen zij met ons delen? Wat ik zo bijzonder vind is dat wij een 'Homeschooler' uit Amerika in Nederland vragen te komen praten over zijn visie op onderwijs/leren terwijl de vorm waarin hij dat heeft gedaan, Homeschooling, in Nederland voor de wet bijna niet mogelijk is. Homeshooling is dat je thuis les krijgt. In Nederland geldt zowel leer- als school plicht. In dit geval heb ik het over Dale Stephens* , die ik zelf sinds mei 2011 volg en enkele maanden terug aanwezig was tijdens Picnic Amsterdam, als gastspreker. Als de BV Onderwijs Nederland, de 21 learners, dan wel de Picnic's interesse hebben in andere vormen zoals die van Dale/ Uncollege.org dan pleit ik ervoor om breed te zoeken naar 'ervaringsdeskundigen' dichter bij huis uit Nederland. Die ondanks dat ze niet volgens het reguliere systeem hebben geleerd toch ver(der) zijn gekomen. Ik pleit ervoor om positieve voorbeelden te tonen van dat het ook anders kan. Zelf ben ik er een van maar niet de enige en kom ze regelmatig tegen maar te weinig op andere plekken. Zoals bijvoorbeeld op netwerken, seminars en congressen. Vraag maar eens rond in je omgeving wat degene ervoor heeft gedaan. Vaak denken mensen automatisch dat ik een BA of MBA achter mijn kiezen heb..immers hoe kan je anders doen wat je doet? Voor degene die interesse hebben in een breder perspectief, mijn ervaringen deel ik graag. Ook ik wil ervoor zorgen dat mijn kinderen goed onderwijs kunnen krijgen. Natuurlijk hebben we Ken Robinson, verder vind ik ook de TED talk van Sugata Mitra's "Hole in the Wall" over kinderen die zichzelf leren enorm krachtig en dan als we praten over een leerkracht dan is een must see de bekroonde docu over de leerkracht en leerling: Children Full of Life. Lang leve de diversiteit. Dank dat je dit allemaal hebt gelezen en happy sharing! p.s. excuus als je taalfouten bent tegen gekomen, ik hoop echter niet dat dat je heeft weerhouden om verder te lezen. *Dale Stephens is a Penguin author, Thiel Fellow, and education activist. He founded UnCollege in January 2011 because we are paying too much for university and learning too little. Penguin will publish his first book, HACKING YOUR EDUCATION, in March 2013. He lives in San Francisco, California. http://www.uncollege.org/
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
stuff that surrounds me ShareCategories
All
|