visie
Ik heb een bovengemiddelde interesse voor interactie en groepsdynamica.
Op 13 jarige leeftijd raakte ik voor het eerst in contact met verhalen toen ik als acteur in een professionele theatervoorstelling speelde.
Tijdens mijn middelbare schoolperiode droomde ik ervan hoe het zou zijn om in een ander land te wonen, om andere culturen te ontmoeten. Sindsdien heb ik op diverse manieren in binnen- en buitenland ervaring opgedaan met verhalen.
Als autodidact heb ik gaandeweg een zelfbenoemde stijl gevormd die ik AMI noem. AMI wat vriend betekent in de Franse taal.
Vriendschap staat, voor mij, synoniem voor vertrouwen.
De basis om te werken met verhalen.
AMI staat ook voor Activeren, Motiveren en IN.
Ik heb ervaren dat als je mensen een aansprekende vraag stelt, zij gedachten, wensen, behoeften Activeren die hen Motiveren dit op te schrijven en te delen met anderen. Het resultaat bracht een beweging teweeg wat ik de dynamische In noem.
Van Interesse voor elkaar en Intentie om samen verder te ontdekken van Integratie van de groep tot Inzichten om op een andere manier een probleem te benaderen.
Door de bijzondere positieve resultaten ben ik in 2009 op zoek gegaan naar theorie over expressief schrijven met pen en papier. Al snel bracht me dat in contact met Professsor James Pennebaker die sinds de jaren tachtig onderzoek doet en heeft aangetoond dat schrijven over emoties een helende werking heeft voor lichaam en geest bij volwassenen. De Japanse docent Kanamori laat in een prachtige documentaire: Children full of life, zien wat er met kinderen, individueel en als groep, gebeurt als je hen laat schrijven en delen over datgene wat ze zien, opvalt en voelen.
In 2013 startte ik samen met een goede AMI en ervaringsdeskundige binnen de GGZ een zoektocht of de benadering aansloot bij de behoefte van klanten en begeleiders. De reis was bijzonder vooral het krijgen van vertrouwen om samen te werken met mensen die soms 20 jaar lang geïnstitutionaliseerd waren geweest of in de Wajong zaten en verteld waren dat ze nooit zouden kunnen werken (zonder ooit gewerkt te hebben). Zij toonden aan te beschikken over enorme veerkacht, prachtige dromen en empathische vermogens. Inmiddels is dit Krachtverhalen programma opgenomen als een van de methodieken om te werken aan Herstel Empowerment en Ervaringsdeskundigheid bij zorginstellling RIBW AVV.
Na het lezen van Theorie U weet ik dat AMI ondersteuning biedt aan de onderkant van de U. Evenals Appreciative Inquiry waarmee ik tijdens een congres in Denemarken na een ontmoeting met Kaj Voetmann bekend raakte. Op zich niet verbazingwekkend allen concentreren zich op de kracht van contact maken met jezelf en de ander.
Ik ben lichtelijk dyslectisch en dat vormde voor mij lange tijd een angst om überhaupt te schrijven. Verhalen vertellen, storytelling, betekent voor mij niet (meer) hoe goed of slecht je kan spellen of tekenen. Het maakt het niet uit of je nou 4 jaar bent of hoogbejaard. We hebben de behoefte om te ontmoeten. In heb ondervonden dat vrijwel iedereen een verhaal kan maken en delen.
Hieronder vind je meer over hoe ik graag samenwerk en voorbeelden van mogelijkheden.
Op 13 jarige leeftijd raakte ik voor het eerst in contact met verhalen toen ik als acteur in een professionele theatervoorstelling speelde.
Tijdens mijn middelbare schoolperiode droomde ik ervan hoe het zou zijn om in een ander land te wonen, om andere culturen te ontmoeten. Sindsdien heb ik op diverse manieren in binnen- en buitenland ervaring opgedaan met verhalen.
Als autodidact heb ik gaandeweg een zelfbenoemde stijl gevormd die ik AMI noem. AMI wat vriend betekent in de Franse taal.
Vriendschap staat, voor mij, synoniem voor vertrouwen.
De basis om te werken met verhalen.
AMI staat ook voor Activeren, Motiveren en IN.
Ik heb ervaren dat als je mensen een aansprekende vraag stelt, zij gedachten, wensen, behoeften Activeren die hen Motiveren dit op te schrijven en te delen met anderen. Het resultaat bracht een beweging teweeg wat ik de dynamische In noem.
Van Interesse voor elkaar en Intentie om samen verder te ontdekken van Integratie van de groep tot Inzichten om op een andere manier een probleem te benaderen.
- Kinderen delen dromen met andere kinderen en volwassenen.
- Jongeren met een moeilijke jeugd toonden empathie en leerden van elkaar.
- Management en personeel van organisaties ontdekten hernieuwde energie om samen te werken.
- Klanten en begeleiders in de GGZ werken samen vanuit hun kracht
Door de bijzondere positieve resultaten ben ik in 2009 op zoek gegaan naar theorie over expressief schrijven met pen en papier. Al snel bracht me dat in contact met Professsor James Pennebaker die sinds de jaren tachtig onderzoek doet en heeft aangetoond dat schrijven over emoties een helende werking heeft voor lichaam en geest bij volwassenen. De Japanse docent Kanamori laat in een prachtige documentaire: Children full of life, zien wat er met kinderen, individueel en als groep, gebeurt als je hen laat schrijven en delen over datgene wat ze zien, opvalt en voelen.
In 2013 startte ik samen met een goede AMI en ervaringsdeskundige binnen de GGZ een zoektocht of de benadering aansloot bij de behoefte van klanten en begeleiders. De reis was bijzonder vooral het krijgen van vertrouwen om samen te werken met mensen die soms 20 jaar lang geïnstitutionaliseerd waren geweest of in de Wajong zaten en verteld waren dat ze nooit zouden kunnen werken (zonder ooit gewerkt te hebben). Zij toonden aan te beschikken over enorme veerkacht, prachtige dromen en empathische vermogens. Inmiddels is dit Krachtverhalen programma opgenomen als een van de methodieken om te werken aan Herstel Empowerment en Ervaringsdeskundigheid bij zorginstellling RIBW AVV.
Na het lezen van Theorie U weet ik dat AMI ondersteuning biedt aan de onderkant van de U. Evenals Appreciative Inquiry waarmee ik tijdens een congres in Denemarken na een ontmoeting met Kaj Voetmann bekend raakte. Op zich niet verbazingwekkend allen concentreren zich op de kracht van contact maken met jezelf en de ander.
Ik ben lichtelijk dyslectisch en dat vormde voor mij lange tijd een angst om überhaupt te schrijven. Verhalen vertellen, storytelling, betekent voor mij niet (meer) hoe goed of slecht je kan spellen of tekenen. Het maakt het niet uit of je nou 4 jaar bent of hoogbejaard. We hebben de behoefte om te ontmoeten. In heb ondervonden dat vrijwel iedereen een verhaal kan maken en delen.
Hieronder vind je meer over hoe ik graag samenwerk en voorbeelden van mogelijkheden.
werkwijze
Volgens een oude Chinese legende die bekend staat als The red string of fate, is er iemand op deze wereld waaraan je middels een doorzichtige rood draad verbonden bent.
Eigenlijk ben je gedurende de dag bezig met verhalen. Vaak gaat het over dingen die wat verder weg staan van jezelf. De maatschappij verwacht dat je dichtbij jezelf kan blijven en een goed verhaal kan vertellen.
Daar richt me op, de authentieke kracht van het individu en de relatie, verbinding met de ander.
Ik zie elke opdracht als maatwerk. In samenspraak met de opdrachtgever en liefst ook een deelnemers maken we een programma.
Dit kan variëren van 1 dagdeel tot meerdere weken. Het kan op zichzelf staan of als onderdeel van een bestaand programma of traject afhankelijk van de vraag werk ik dan ook graag samen met anderen.
De verhalen leveren genoeg nieuwe ingangen om een eventueel vervolg programma in te vullen waarbij de deelnemers ook mede-regisseur kunnen worden.
Meer lezen over de mogelijkheden
Eigenlijk ben je gedurende de dag bezig met verhalen. Vaak gaat het over dingen die wat verder weg staan van jezelf. De maatschappij verwacht dat je dichtbij jezelf kan blijven en een goed verhaal kan vertellen.
Daar richt me op, de authentieke kracht van het individu en de relatie, verbinding met de ander.
Ik zie elke opdracht als maatwerk. In samenspraak met de opdrachtgever en liefst ook een deelnemers maken we een programma.
Dit kan variëren van 1 dagdeel tot meerdere weken. Het kan op zichzelf staan of als onderdeel van een bestaand programma of traject afhankelijk van de vraag werk ik dan ook graag samen met anderen.
De verhalen leveren genoeg nieuwe ingangen om een eventueel vervolg programma in te vullen waarbij de deelnemers ook mede-regisseur kunnen worden.
Meer lezen over de mogelijkheden