Martijn Timmermans
  • Home
  • Meeting Design
  • Speaking
  • Storytelling
    • Workshops
  • Contact

Creativiteit begint bij geloof

16/2/2013

0 Comments

 
Foto
Poetry Jockey Rowie - 9jaar schrijft een gedicht
"Ik wist niet dat jij bestond
Maar nu heb ik je ontmoet
Je brengt me geluk
Je bent een wonder vol met vreugde"

Niet alleen is gebleken dat de hersenen veel langer doorrijpen dan tot nu toe gedacht werd, ook is duidelijk geworden dat er tussen kinderen forse verschillen bestaan in individuele ontwikkeling (Jolles, 2005) - OC&W kennisagenda 2012

Wat is het heerlijk om kind te zijn. 
De onbevangenheid, bevlogenheid, verwondering en dat met een beetje mazzel de eerste 7 jaren en daarna zonder enige gene.
 Belangrijke voorwaarden om je creativiteit ten volle te benutten.




Als je met je vriendjes een hut wil bouwen leer je het van een oudere, tv serie of je begint gewoon. Een soort van action learning. Grote kans dat je op youtube al een instructie video hebt gezien. Omgaan hiermee leert je flexibel te zijn en de problemen die je tegenkomt op te lossen. Onderling kan het er af en toe heftig aan toe gaan maar ultimo ben je er met je vriendjes op uit om samen te spelen en de uitdaging en ontdekking aan te gaan van het leven. Hier ontwikkel je mede een belangrijk deel van je sociale- en communicatieve vaardigheden..

Ik schat in dat dit redelijk herkenbaar is? Zo was dat zeker wel voor mij, Misschien bouwde je geen hut maar een boot of een nieuw spel of maakte je een voorstelling. In ieder geval wist je als kind vaak wel dat je meer kon dan de 'grote' mensen dachten en leerde je zo ontzettend veel van elkaar. 

o.a. Sugata Mitra bekend van zijn TED talk heeft het feit dat kinderen snel en van elkaar leren op indrukwekkende wijze aangetoond lees meer in een  deze blog hierover.

Kleuterschool in mijn ogen de ultieme creatieve hotspot; de (role)play garden, visual thinking school.

Op de basisschool zeiden ze tegen mijn ouders 'misschien moet Martijn nog een jaar kleuteren'. 

Op de middelbare school was ik zo snel afgeleid. Alhoewel ik op de basisschool ook regelmatig mijn ogen naar buiten had gericht dacht ik op de middelbare school voornamelijk;  Waarom ben ik hier? 

De beroepen testen wezen richting taal/communicatie en kunst/creatief. Maar toch dacht ik regelmatig of ik er wel geld mee kon verdienen,  een baan mee kon krijgen(werken alleen voor het geld staat bovenaan de lijst van top5 Career regrets) ? 

Zoals ik al eerder schreef, ben ik in de jaren '70 opgegroeid. Een periode vergelijkbaar met nu, waarin voornamelijk vrouwen ihkv emancipatie richting de beta studiekeuze werden gestimuleerd met loze campagnes. En dan te bedenken dat de regering zelf wil dat er een groei komt van 60% afgestudeerden HBO techniek tussen nu en 2025 (dat 4 op de 10 afstuderen met een HBO profiel techniek.  Masterplan Bèta en Technologie).

In alle aanbevelingen om dit bereiken viel mij vooral onderstaande aanbeveling op:

Het bedrijfsleven vernieuwt functies (afwisseling/multidisciplinair) en organisaties (meer ruimte voor zelfstandigheid en 
creativiteit) om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers.


Dus toch creativiteit? Zou dat dan eventueel kunnen betekenen dat als ik met de wetenschap van nu terug kan naar de beroepen/studie keuze test van toen wellicht wel een bèta studie als optie zou zijn uitgerold?

Zou ik dan misschien wel wetenschapper zijn geworden of uitvinder? Toegegeven pas in de laatste paar jaren heb ik meer interesse in de Beta kant.  Mede dankzij de diverse leer methoden waardoor ik ermee in aanraking ben gekomen. Van Khan Academy tot Discovery. Van simpel tot sexy. Dat laatste haalt je over doordat ik mensen zie die enorm bevlogen praten over een onderwerp. En het eerste maakt het makkelijk om je dan verder te verdiepen. 

Onderwijs is een belangrijk middel om je te onderscheiden op de arbeidsmarkt. In toenemende mate is het behaalde onderwijsniveau niet meer onderscheidend genoeg en speelt ook de keuze van instelling en gevolgd programma mee voor een goede uitgangspositie op de arbeidsmarkt. (ofwel de inflatie van het onderwijs volgens Sir Ken Robinson). De kennis- en diensteneconomie van de toekomst vraagt niet alleen een hoger opgeleide beroepsbevolking,
maar ook andere vaardigheden.

Na het volgen van een initiële opleiding is het noodzakelijk om verworven kennis en vaardigheden up-to-date te houden. Leven lang leren zal aan belang toenemen. Dit geldt ook voor de daarvoor vereiste competenties: beroepsoriëntatie, leren leren en de loopbaan leren sturen vanuit eigen wensen en mogelijkheden.

Advanced skills als flexibiliteit, creativiteit, probleemoplossend
vermogen, sociale- en communicatieve vaardigheden, nemen in belang toe. 

Dit stelt vooral het beroepsonderwijs voor een uitdaging. Voor volledige publicatie - OC&W kennisagenda 2012.


Keep creating!
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    stuff that surrounds me

    Share


    RSS Feed


    View my profile on LinkedIn

    Categories

    All
    Ambitie
    Autodidact
    Brain
    Career
    Climate
    Create
    Crisis
    Dyi
    Education
    Empathie
    Familie
    Future
    Gamestorming
    Het Nieuwe Werken
    Homebrew
    Infographic
    Innovation
    Interactie
    Kids
    Learning
    Lecture
    Leonardo Da Vinci
    Lifechanging
    Occupy
    Passion
    Play
    Poetryjockeys
    Resilience
    Re Use
    Re-use
    Social Media
    Storytelling
    Talent
    Toolbox
    Twitter
    Visualising
    Wens
    Woorden
    Words
    Work

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Meeting Design
  • Speaking
  • Storytelling
    • Workshops
  • Contact